الثلاثاء، ٨ يناير ٢٠٠٨

ايام زمان

زمان... كلمة تحمل ذكريات كثيرة .... كلما كنت في زمن اقول ان ما مضى كان افضل بكثير....والان ارى ان الامس افضل من اليوم والغريب انه مازال لدى امل كبير ان الغد سيكون احلى ولا ادرى من اين يأتى هذا الأمل... اعتقد انها القصور التى نبنيها من الرمال على الرمال فتأتى أمواج الواقع بلا رحمة لتحطم ما تعبنا في بناؤه .

كنت ايام الكلية اشعر بزهق غريب من كل ما يتعلق بها... حتى الوجوه لا تتغير ... الان اتمنى لو تعود تلك الايام وارى نفس الوجوه
اتذكر ايام الكلية اننى كنت احلم بأيام ثانوى والدروس والضحك والهزار من غير هموم سوى هم المذاكرة ... اما ايام الطفولة لا اتذكر منها سوى اللعب والعبط اللى كنت فيه ... كنت ايام الطفولة بتمنى اكون كبيرة ... بس مش كبيرة سنا وانما كنت بتمنى اكون كبيرة مركزا ... كنت بحب اكون قائدة ... معرفش ليه رغم انى عارفة انى منفعش خالص اقوم بالدور دة

بس دلوقتى عرفت ان لازم اكون قائدة في شئ ما رضيت ام ابيت... لازم اتحمل مسئوليات كتير واكون ادها ... ويمكن دة اللى بيخلى ايام زمان احلى من دلوقتى لاننا بننسي مسئولياتنا زمان ونفتكر بس ضحكنا
لكن دلوقتى احنا بس عايشين المسئولية.........

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

j

غير معرف يقول...

mante lesa sogayara bardo fe a yabente hasestene enek 3andek 78 sana

osam:P

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخت الطيبه اوركيديا
سعيده جدا بمرورك
وانتي صاحبة اول تعليق ليا . واتمني انك تكوني دوما من زوار مدونتي وانا كمان دايما هاتلاقيني عندك في المدونه . وعلي فكره انا كمان كنت في البدايه باكتب واقطع الورق بعدها اخترعت شيفره للكتابه ولغاية دلوقتي باكتب بيها اسرع من العربي كمان . سعيده بمرورك اختي الكريمه واتمني اشوفك تاني كتير
سلامlyssandra

Lyssandra يقول...

السلام عليكو ورحمة الله وبركاته
العزيزه اوركيدا كلماتك عجبتني جدا وحسيت انها تنطوي علي الم دفين او علي الاقل احساس بشجن .. عموما كلمات لذيذه واتمني اشوفك دايما في مدونتي علي خير يارب دايما
سلام
lyssandra