الأربعاء، ٢٣ يناير ٢٠٠٨

فوائد

هذه كلمات من كتاب الفوائد لابن القيم تلامس القلب ان لم توجعه

يا مغرور بالأماني

لعن ابليس وأهبط من منزل العز بترك سجدة واحدة أمر بها, وأخرج آدم من الجنة بلقمة تناولها, وحجب القاتل بعد أن رآها عيانا بملء مف من آدم, وأمر بقتل الزاني أشنع القتلات بايلاج قدر الأنملة فيما لا يحل, وأمر بايساع الظهر سياطا بكلمة قذف أو بقطرة من مسكر, وأبان عضوا من أعضائك بثلاثة دراهم (قطع يد السارق اذا سرق ما مقداره ثلاثة دراهم), فلا تأمنه أن يحبسك في النار بمعصية واحدة من معاصيك:{ولا يخاف عقباها} الشمس 15.

· يا لها من لحظة أثمرت حرارة القلق ألف سنة ما زال يكتب بدم الندم سطور الحزن في القصص, ويرسلها مع أنفاس الأسف حتى جاءه توقيع {فتاب عليه}.


*الذنوب جراحات, ورب جرح وقع في مقتل.
*لو خرج عقلك من سلطان هواك, عادت الدولة له.


سؤال

سئل سهل التستري: الرجل يأكل في اليوم أكلة؟ قال: أكل الصديقين, قيل له: فأكلتين؟ قال: أكل المؤمنين, قيل له ثلاث أكلات؟ فقال: قل لأهله يبنوا له معلفا.




المحب الصادق من وجد أنسه بالله بين الناس ووجده في الوحدة

*من فقد أنسه بين الناس ووجده في الوحدة فهو صادق ضعيف. ومن وجده بين الناس ووجده في الخلوة فهو معلول. ومن فقده بين الناس وفي الخلوة فهو ميت مطرود. ومن وجده في الخلوة وفي الناس فهو المحب الصادق القوي في حاله. ومن كان فتحه في الخلوة لم يكن مزيده الا منها. ومن كان فتحه بين الناس ونصحهم وارشادهم كان مزيده معهم. زمن كان فتحه في وقوفه مع مراد الله حيث أقامه, وفي أي شيء استعمله كان مزيده في خلوته ومع الناس. فأشرف الأحوال ان لا تختار لنفسك حالة سوى ما يختاره لك ويقيمك فيه, فكن مع مراده منك ولا تكن مع مرادك منه.

*مصابيح القلوب الطاهرة في أصل الفطرة منيرة قبل الشرائع {يكاد زيتها يضيء ولو لم تمسسه نار} النور 35.





مثل الدنيا

*الدنيا كامرأة بغي لا تثبت مع زوج, انما تخطب الأزواج ليستحسنوا عليها فلا ترضى الا بالدياثة.

ميزت بين جمالها فعالها فاذا الملاحة بلقباحة لا تفي
حلفت لنا الا تخون عهودنا فكأنها حلفت لنا ألا تفي

السير في طلبها سير في أرض مسبعة, والسباحة فيها سباحة في غدير التمساح, المفروح به منها هو عين المحزون عليه. آلامها متولدة من لذاتها, وأحزانها من أفراحها.













هناك ٩ تعليقات:

. يقول...

بصراحة مش قادرة غير اني ادعيلك الكلام حلو اوي كأنو بيغسلك من جوه
بجد شكرا
بجد تحياتي

مدحت محمد يقول...

ربنا يجازيكى خير بجد متعرفيش اد ايه البوست ده علا روحى الايمانية
جزاكى الله كل خير

orkida يقول...

sad_doraa
ربنا يبارك فيكى ياحبيبتى هوة صح كلام ابن القيم رائع وانا بحبه اوى

دوحة

ويجازيك خير واهلا بيك وربنا يعلى روحنا الايمانية ويثبتنا

البِـئرُ والظمّأْ يقول...

بصي يا جميله
بحجز مكان بس لغايه اما اجي بقا




؛)
زيزي

orkida يقول...

اذيك يازيزي
انا مستنياكى مكانك اتحجز وبعدين البيت بيتك

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

اوركيدا اختي العزيزة اولا اشكرك ان حضرتك ناشرة مدونتي عندك دة شرف كبير لي
البوست اد ايه جميل اوي
تعرفي انا بحب اوي كلام ابن القيم بس ما بحبش امسك الكتاب على بعضه اقراه
بحب اسمع مقتطفات منه من الشيخ يعقوب ومن قناة المجد ومنك دلوقتي علشان بتجيبه المختصر المفيد الممتع فعلا
يلا كل فترة اختاري عبارات كدة وحطيها
الكلمات دي فعلا طمنتني على نفسي وقلقتني بعضها برده يعني الحمد لله انا بلاقي نفسي في الخلوة وبين الناس اوي
وبلاش الباقي بقى لكن المفروض الواحديعيد حساباته في موضوع الاكل دة لاني انا مابعرفش اكل اكلة واحدة ولا تلاتة ممكن اليوم يمر واكل اكلة واحدة ويوم تاني اكل نص اكلة هنا واكلتين بالليل يعني مش مقياس محدد لعدد الاكلات يبقى دة ايه وصفه
دمتي بخير يا حبيبتي وجزاك الله خير

علي الالفي يقول...

اذا اكل تلت اكلات يبنوا ليه معلفا
؟؟؟
يبقى على كدة اهلي هايبنولى زريبة و يحشوا ليا
بس ماشاء الله ولعت معاكى يا رشا و التدوين بقى في ايدك مهلبية

علي الالفي يقول...

و البوست الروعة بتاع لمن يهمه الامر
يمكن لانى عارف كتير جدا من اللي ذكرتيهم في البوست فأنا مصدقه جدا جدا
احسنتي يا مدام

orkida يقول...

nonoymm
اهلابيكي منورانى
انا كمان مش بقرا الكتاب على بعضه خصوصا بعد ما بقي عندى جوجو
ربنا يطمنك دايما على عملك ويجعلك مع الصالحين

على الالفي
اهلا بيك ياباشا
عموما مش مهم موضوع الاكل المهم انى احسبك على خير في امور تانية كتير ولا ازكى على الله احد

وبعدين لمن يهمه الامر , طبيعي انك تكون عارف ناس كتير منهم عشان انا كنت طول الوقت بحكى عن كل الناس اللى اعرفهم وانت كنت بتتريئ عليا في كدة والحمدلله ان المصداقية مازلت موجودة